10 let s královskou hrou

08.08.2021
10 let s královskou hrou
10 let s královskou hrou

Před 10 lety nám (mně a bráchovi) taťka přivezl dárek. Bráchovi dal popelářské auto a mně jakousi zelenou krabici, na které bylo velkými písmeny napsáno ŠACHY.

"Co to je?" zeptala jsem se zvědavě taťky.

"Desková hra," odpověděl mi taťka. "Zítra tě naučím pravidla."

S trochu posmutnělým úsměvem jsem poděkovala a sledovala po očku brášku, jenž si vesele hrál se svým autíčkem.

Druhého dne jsme si sedli s taťkou společně ke stolu. Taťka mi vysvětloval, jak táhnou jednotlivé figury. Základní pravidla šachu jsem nějakou chvíli vstřebávala. Největší problémy mi dělal jezdec.

Týden nato jsem odehrála svou první šachovou partii. A pak hned další. A další. Hrála jsem pořád a prohrávala jsem pořád. Rodiče mě poráželi celkem snadno.

Přibližně o tři měsíce později se mi podařilo zvítězit nad mamkou i nad taťkou. Rodiče se proto rozhodli, že mě přihlásí do šachového kroužku.

Mé první šachy
Mé první šachy

A dál?

  • Nastoupila jsem do DDM v Benešově, kde jedna paní vedla šachový kroužek. Vyhrávala jsem nad všemi svými soupeři. Tedy kromě jednoho čtrnáctiletého kluka, který mě vždy hravě přehrál. Paní, jež byla spíš dohlížitelkou než šachovou trenérkou, přihlížela našim partiím, pila kávu a cvakala netrpělivě propiskou. Neměli jsme vůbec žádné tréninky.
  • Ve druhé třídě jsem začala navštěvovat kroužek ve škole, kde jsem v tu dobu studovala. Konečně jsem se dočkala šachových diagramů a trenéra, jenž šachům opravdu rozuměl.
  • Na svém prvním turnaji jsem skončila poslední. Nejvíce mě štvalo, že jsem obsadila čtvrtou příčku v kategorii dívek. Od třetího místa mě dělilo jen pomocné hodnocení.
  • Na svém pátém turnaji jsem obdržela první šachovou trofej. Dosáhla jsem na druhou pozici v kategorii dívek.
  • Až od svých 12 let hraji turnaje pravidelně.
  • Od roku 2013 do roku 2020 jsem jezdila na šachové tábory.
  • Jezdila jsem na šachová soustředění v Jizbici.
  • Sehrála jsem simultánku s velmistrem Pentalou Harikrishnou.
  • Zahrála jsem si turnaj rodinných dvojic, okresní přebor škol, regionální soutěže dospělých, Mistrovství Čech, Mistrovství České republiky atd.       
Šachový tábor 2017
Šachový tábor 2017
Šachový tábor 2018
Šachový tábor 2018
Šachový tábor 2019
Šachový tábor 2019

Úspěchy

  • první, druhá a třetí místa na regionálních žákovských ligách
  • první, druhá a třetí místa na STAMATích turnajích
  • první, druhé a třetí místo ve STAMAT lize
  • několik virtuálních trofejí z online turnajů na Chess.com a Lichess
  • druhá a třetí místa z krajských přeborů
  • dvě bronzové medaile z Mistrovství České republiky družstev
  • sedmá příčka v extralize mládeže
  • první místo v turnaji A a druhé místo v turnaji B na šachovém táboře
  • čtvrté místo na Sportovci roku v kategorii družstev
  • dva postupy do finále na online Mistrovství Evropy
  • třetí místo na online Mistrovství světa družstev ve fišerkách
  • druhé místo na online Mistrovství Evropy družstev
  • první místo na online Mistrovství světa družstev
  • čtvrté místo na online Mistrovství České republiky v kategorii juniorek do 20 let (druhé místo v kategorii juniorek do 18 let)
  • třetí místo v kategorii juniorek na online vánočním turnaji
  • udělení ceny TopBlogger na Chess.com (cena pro nejlepší šachové blogery z celého světa)
  • cena publika v soutěži Face2Art v kategorii Fotografie (viz I hrůzy mohou vyhrát)
  • remíza s FM Jiřím Tůmou (ELO 2276) a Pavlem Benčem (ELO 2216)
Status TopBlogger
Status TopBlogger
Sportovec roku
Sportovec roku

Vzkaz pro šachisty, kteří se mnou hráli nebo teprve budou hrát online: Nejsem Igor Rausis.

Ostatní

  • V červenci roku 2018 jsem si zřídila blog na šachovém portálu Chess.com.
  • Pro Team of the Czech Republic píši šachové čtvrtletníky.
  • Na Chess.com jsem adminkou v několika klubech. Mým oficiálním klubem je ovšem Kamilotka's club.
  • Napsala jsem několik článků pro TJ Spartak Vlašim a ŠŠ STAMAT (viz 10 let psaní).
  • Dělala jsem šachový stream.
  • V skoro každém školním projektu se rozepisuji o královské hře.
  • V rámci Dofe projektu dělám speciální šachové tréninky. Mým cílem je, abych se důkladně naučila co nejvíce zahájení. 
  • Cvičím hlavně individuálně.
  • Zlepšila jsem se díky šachovým knihám.
  • Na Chess.com jsem odbourala svůj strach a začala hrát více útočně.
  • Organizovala jsem pro Team of the Czech Republic zápasy ve fišerkách.
  • Napsala jsem knihy a básně o šachu, vytvořila šachové mapy, legendy, erb, záložku, stavbu z LEGA,...
  • Dřív jsem cvičila především online, teď už spíše analyzuji partie nad reálnou šachovnicí.
  • Moje první přečtená šachová kniha byla "Jak hrát šachy - Knížka pro začátečníky" od Jiřího Veselého.  
Palác bohyně Caissy – v tomhle bych vážně nežila :D
Palác bohyně Caissy – v tomhle bych vážně nežila :D
Kniha "Šachový svět"
Kniha "Šachový svět"
Fotbalový míč v černé díře :)
Fotbalový míč v černé díře :)

Chess.com

  • Profil jsem si založila 18. 3. roku 2018
  • 7009 odehraných partií
  • 1166 sledujících
  • Několik odehraných online turnajů
  • Výhra nad hráčem s ratingem 2542
  • Ocenění za šachové pokroky
  • Ocenění od jiných hráčů
  • Nejvyšší rating v blitzu: 1801
  • Nejvyšší rating v bulletu: 1819
  • Nejvyšší rating v rapidu: 1740
  • Nejvyšší rating v korespondenčním šachu: 1506
  • Nejvyšší rating v taktických úlohách: 2632
  • *Pár partií (338) jsem si zahrála na Lichess*

"Zajímavosti"

  • Nejoblíbenější šachové zahájení za bílé: Střední hra
  • Nejoblíbenější zahájení za černé: Sicilská obrana
  • Nejoblíbenější šachová kniha: Psychologický průvodce šachovou partií
  • Nejoblíbenější figura: Jezdec. Ale záleží samozřejmě na pozici. Těžko budu chtít koncovku jezdec proti dámě :D 
  • Nejoblíbenější mistr světa: Kasparov
  • Vzor: Nemám. Hraju tak, jak nejlépe (ne)dovedu.  

Závěr

Šachy mě neomrzely. Baví mě sledovat zamyšlené pohledy protihráčů, utápět se ve vlastních myšlenkách, rozebírat partie, psát šachové články a hrát zapeklité pozice. Právě z šachových soustředění, táborů a turnajů mám jedny z nejlepších vzpomínek.

Chci poděkovat všem svým kamarádům, trenérům a obsluhám z bufetů (na párky a malinovky se jednoduše nezapomíná) za nezapomenutelné zážitky. Jsem ráda, že jsem se šachy naučila.  

Tak co, dáme další 10? (Ne, ani tentokrát vás nezvu na pivo :D)   

Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky